fredag 18. februar 2022

Seiljolle?

 Jeg trenger virkelig ikke flere båter å holde orden på. Likevel kan jeg bli som besatt av idéer jeg får om båter med et spesielt bruksområde, og hvordan disse bør være designet. Jeg har alltid vært besnæret av små enkle seilbåter som også fungerer godt som robåter. "Fri" er et eksempel på dette. http://seilingogpadling.blogspot.com/2020/09/fri.html Hun er et resultat av ønsket om å prøve ut en enkel båt for seil og roing som turbåt, med potensiale for lengre turer med overnatting i båten. 

I det siste har jeg kikket på mindre båter. Båter som kan taes med på biltaket for noen timers seilglede på et vann eller i en fjord, eller for en stille rotur om kvelden. Byggeteknikken som "Fri" er bygget i, med finér og epoxy har veldig mange fordeler i forhold til enkel bygging, lett vekt, og sterk og vanntett konstruksjon. Derfor finnes det massevis av flotte designer å finne på nettet i det segmentet jeg beskriver over. 

Epoxy har noen uheldige miljømessige sider, og pusse-støvet er svært allergifremkallende. De seneste ukene har jeg drodlet litt på muligheten for å bygge en seiljolle i duk og spant. Jeg lærte jo noe om det i juni i fjor når jeg bygget meg Iqyax. http://seilingogpadling.blogspot.com/2021/06/

Drodlinga resulterte i disse tegningene, og nå har jeg til og med snekret sammen det første spantet!




2 kommentarer: