fredag 25. februar 2022

Seiljolle forts.

 Det blir en liten tur i kjellerstua de fleste dagene, for å fortsette med jolle-prosjektet - sage, bore, skru, eller bare stå å tenke litt og klø seg i hodet. http://seilingogpadling.blogspot.com/2022/02/seiljolle.html


Foreløpig er planen å lage de spant som legger de viktigste premissene for båtens form, og ved hjelp av disse spenne opp relingslister, sidelister, og kjølplanke med stavn. Det blir en slags mellomting mellom byggemetoder for småbåter jeg har studert på nettet, og teknikken jeg lærte litt om hos kajakkspesialisten i sommer. Først prøvde jeg å begynne på samme måte som ved kajakk-bygget - å sage til en klosse som ga riktige vinkler til relingslistene i baugen. Det var en krevende øvelse med enkle redskaper, og jeg ble riktig så stolt når jeg fikk til et resultat som så bra ut. 



Det så lovende ut når jeg begynte å samle listene i akter-enden, for å se båtens fasong. Plutselig smalt det! Jeg burde jo ha skjønt at med denne kortere og bredere skrogfasongen, i kombinasjon med kraftigere lister, må det til sterkere innfestning for at klossen skal tåle belastningen når man bøyer listene...


Så var presisjons-saginga mi bortkastet.

Nå forsøker jeg på nytt. Denne gangen starter jeg med å feste listene i akter. Så langt alt vel...


Jeg fikk til å samle listene i baugen uten noen uhell, så dette lover godt!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar