fredag 2. juli 2021

Rull&Tull

 Klubben hadde ikke noe offisielt arrangement i kveld, men vi var tre stykker som hadde blitt enige om å møtes.

Jeg møtte opp ved Skansen i god tid, og møtte de andre to på tur ut. Avtalen var forandret,  de skulle til Munkholmen, og jeg som er sær nok til ikke å være på facebook hadde gått glipp av det. Jeg krøp i tørrdrakta og rigget Iqyaxen med sitt ryggstø, som jeg faktisk hadde husket å ta med denne gangen.

Utenfor moloen begynte jeg litt lett med noen ruller, og flyteøvelser. Nå som jeg var alene gruet jeg meg litt til å gå ut av Iqyaxen under vann. Jeg innbilte meg at det ville bli litt baksete å krangle seg ut av cockpit med det nye ryggstøet montert. Etter litt mental oppbygging gikk jeg rundt, trakk meg rolig, og uten problemer ut av cockpit, festet begge årene ut fra dekksriggen, hver sin vei, klatret opp på båten, og akte meg ned i cockpit. Null problem!

I kveld var det flatt hav og 26 grader i lufta. Sikkert 18 i vannet, og det var en lettelse og komme seg i sjøen. Jeg er spent på å prøve denne redningsmetoden i bølger, vind, og kaldt vann. Det som bekymret meg nå var at det virket som at tørrdrakta lekker. 

Plutselig kom en kar padlende i en Qanik. - Å, e de så mange som e utpå i kveld! kom det på klingende nordlending. Vi rullet litt sammen, og jeg fortalte at jeg drev å prøvde ut egenredning i ny båt, og at jeg hadde oppdaget at tørrdrakta var lekk. Har du lukka glidelåsen? spurte Einar. For skam skyld lettet jeg på sprut-trekket og sjekket. Traveren sto fem millimeter fra enden av glidelåsen slik at det var et lite hull åpent. Flaut! Men godt at tørrdrakta er hel og fin, selv om jeg er en idiot!

Det føltes godt å ha en makker, og vi drev på en stund med ruller og egenredninger. Jeg fikk prøvd re-entry and roll, i tillegg til å terpe mere på "utrigger-redningen"

En meget nyttig økt, det var betryggende å få rutine på å gå ut av denne båten under vann. Så snart jeg får anledning skal jeg prøve redningen med årer som utriggere i litt mere rufsete forhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar