onsdag 14. oktober 2020

Endelig på sjøen igjen!

 I dag var dagen kommet da "Kuling" skulle settes på sjøen etter å ha ligget på land siden 6 juli pga motorbytte. Midt på dagen i dag hadde jeg en lang pause mellom orkestertjeneste og undervisning. Jeg var nysgjerrig  og gikk bort til kanalhavna for å se hvordan det gikk. Jeg fant "Kuling" i sitt rette element solid fortøyd utenpå en sjark.



Jeg gikk ombord og sjekket at alt så bra ut, og prøvekjørte motoren i fortøyningene. Etter å ha snakket med Tor og Ben fra Tor båtservice, og forsikret meg om at alt var ok, gikk jeg tilbake på jobb.

Jeg var ferdig på jobb en liten time før det var mulig å bestille bruåpning, så jeg rakk å spise og slappe av litt i båten før jeg skulle kjøre henne ut til Skansen seilbåthavn. 

Når jeg kjørte avgårde var det tydelig for meg at denne motoren har dobbelt så mye kraft som den forrige. Jeg fikk inntrykk av at motoren ville ha tålt en propell med større stigning på bladene. Når jeg hadde passert ut gjennom Skansenløpet, kjørte jeg videre et stykke ut i havnabassenget for å teste motoren litt. I et visst område i den øvre delen av pådraget kom det litt ulyder. Når jeg hadde godt sig i båten og bremset ved å slå bakk kom samme ulydene i kraftigere versjon. Jeg får invitere Tor på en liten prøvetur for å høre hva han syns om saken. Ved lav til moderat fart funket alt strøkent. 

Det var utrolig deilig å få "Kuling" på plass i sin bås igjen!


Her er motorkassa lukket:


Og her er motoren i all sin prakt:


For den som er interessert så er dette en 48V, 10 kW  motor med styre-enhet fra Goldenmotor. Den ble levert fra Electro-mobile Scandinavia, som også har utstyrt den for marin bruk, med chassi, transmission, og kontrollpanel. 

Batteribanken består av fire 12V, 240 ah AGM-batterier. Ladinga kommer fra landstrøm via en 25 a, 48-Volts-lader fra Victron. Jeg har planer om å komplettere med solceller etterhvert. Det er mulig å få regenerering fra motoren under seiling. Da bør man ha en fast treblads propell, og tåle lyden fra drivlinjen under seilinga. Dessuten gir motorstyringa en pipe-signal i lademodus. Jeg har valgt å ha kvar min toblads folde-popell, og å seile lydløst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar