lørdag 20. juli 2019

Padling

I går var det Rull&Tull. Jeg fortsetter å teste vestgrønlandskajakken jeg prøvde sist jeg møtte opp til Rull&Tull. Denne fredagen var det litt flere som møtte opp, så det ble anledning til å prøve redninger også.
Sist jeg padlet den la jeg merke til at strikken i sjøsokken var litt slappere enn det jeg synes den bør være. Det er en fin liten oval luke på akterdekket. Denne har et vanntett trekk fra Brooks. Trekket er litt for stort slik at det bare sitter helt løst på. Jeg møtte opp i god tid med nål og tråd, saks multiverktøy, et stykke vanntett neopren jeg hadde liggende hjemme og strikk.
Det vanntette neopren-stykket la jeg over luken og festet med strikk rundt lukekarmen. Til slutt satte jeg på Brooks-trekket oppå.
Sjøsokken syntes jeg satt litt bedre enn det jeg husket, så den fikk være som den var inntil videre.

Vi var fem padlere som padlet ut utenfor moloen og begynte å øve på redninger og ruller. Jeg følte at det var litt spennende å skulle gå ut av kajakken. Det var lenge siden jeg gikk ut av en tradisjonell kajakk med liten cockpit under vann. Derfor ble det til at jeg rullet en stund først, og deltok litt i "rulleforum" med de andre.
Når jeg omsider gikk ut av båten løsnet sjøsokken fra cockpitringen. Dette betyr at det kommer vann inn i hele kajakken uten hindring. Jeg fullførte likevel redningen. Tømte båten og festet begge årene ut hver sin vei i dekksriggen for å stabilisere kajakken før jeg entret. Alt gikk som planlagt, men jeg kunne føle at det var en del vann i kajakken, så jeg padlet inn til stranden for å tømme.
Etter litt mere rulling gjorde jeg et nytt forsøk. denne gangen satt sjøsokken på og redningen gikk fint.
Jeg fikk også prøvd kameratredning i rollen som redningsmann. Det gikk fint.

Det var hyggelig å være sammen med klubbfolk igjen! Sjøsokken må ordnes litt med før videre bruk av kajakken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar