tirsdag 10. oktober 2017

Seiling

Skansen - Åsenfjorden - Skansen. Vær: Laber til frisk bris fra ØSØ dreiende til SSØ, sol 3-6 grader C.

Nok en høstdag med glimrende seilforhold! Når jeg kom ned til havna var det frost på brygga. Ellers var det vakkert lys og innbydende vær.


Jeg putret ut og satte seil så fort jeg hadde fått inn fenderne. Her er min autopilot:


Vinden ga god fremdrift så fort jeg hadde fått opp seilene. 

Når jeg hadde rundet Ladeneset ble det skikkelig friskt.


Jeg fikk et langt legg på frisk kryss, fra Ladeneset til Åsenfjorden. Når jeg nærmet meg Steinvikholmen ble vinden uforutsigbar pga topografien. Jeg bestemte meg for å snu, og så frem mot å kunne spise nista under roligere forhold når jeg sløret tilbake. Det viste seg at vinden hadde dreid mer på sør, slik at jeg fikk den litt før om tvers når jeg la kursen ned mot Trondheim. I tillegg hadde den økt på. 
Gambling 34 er jo en herlig båt å krysse med! "Kuling" føles trygg og komfortabel i frisk motvind, og det er lett å skjøte henne slik at hun balanserer med bare et lett ror-trykk mot lo. Når jeg har vinden inn fra litt før om tvers slik jeg fikk her, går hun som en kule og beveger seg nydelig i sjøen, men jeg sliter med å få henne å balansere. Resultatet blir mye trykk i roret og hardt rormanns-arbeid. Nista ble mao spist under helt andre forhold enn det jeg hadde sett for meg, men herlig seiling ble det!




Her er en film fra hjemturen: https://photos.app.goo.gl/TOrgVtwNcRanOmhb2





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar