mandag 17. april 2017

Sesongpremiere med krøll

Skansen - Pirbadet - Skansen. Laber bris fra NNV, sol, 4 grader C.

I dag var det tid for ta ut "Kuling" på fjorden igjen etter vinterdvalen. Birgit og Simon ble med. Det var sol og perfekt seilvind når vi kom ned til havna.
Motoren som gikk så fint etter mekkinga i går ville først ikke starte. Den gikk i gang under tvil på tredje forsøket. Jeg lot den gå på tomgang imens vi gjorde klar båten.
Når jeg skulle rygge ut båten fra båsen fikk jeg for første gang med denne båten oppleve skikkelige vanskeligheter med manøvreringen. Planen var å få baugen opp mot vinden, men det var kul umulig. Je ble liggende å kjøre frem og tilbake mellom bryggene imens baugen drev av mer og mer. Til slutt fikk jeg til å rygge ut mellom bryggene.

Når vi endelig var ute i åpent farvann var forventningen stor! Perfekte forhold for å prøve ut kryssing med den nye fokka! Inn med fenderne og opp med storseilet. Så var det å rulle ut fokka. Den satt bom fast. Rullen hadde kilt seg. Jeg tenkte at det ville la seg gjøre å lirke den opp, og gikk frem på dekk. Etter en stund med lirking og trekking måtte jeg innse at det bare var å gi opp i denne omgangen.
Vi seilte en bitte liten runde for bare storen. Motoren fikk gå på tomgang for sikkerhets skyld. (Hvis den ikke ville starte når vi skulle inn, hadde vi bare storseilet igjen som fremdriftsmiddel. Seile inn i havna for bare stor var jeg ikke klar for!)

Vi fikk en liten dose frisk luft, sol og vind selv om premieren ikke ble helt som planlagt....


 Kaptein tar skuffelsen som en mann


Simon tror det er snakk om jolle-seiling


Birgit er der et sted inne i regatta-dressen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar