fredag 7. oktober 2016

Seiling

Skansen - Tautra - Skansen. Vær: NØ lett til laber bris, strålende sol, økende 3 grader økende til ca 15.

Det er meldt fantastisk seilvær hele helgen. Jeg hadde ingen faste avtaler i dag, så jeg tjuvstartet helgen med en herlig seiltur.

Startmotoren har klikket ganske ofte i det siste, så jeg var fornøyd når det problemet virket nesten borte når jeg startet opp før turen.

Vinden var nesten lik null i havna og området rett utenfor, men jeg kunne se ett mørkeblått felt rett utenfor Munkholmen. Jeg heiste storen og rullet ut hele den store genoaen. Svak vind og bølger imot gjorde fremdriften beskjeden til å begynne med, men snart fikk jeg god bør. "Kuling" brøyt seg frem gjennom bølgene med letthet når hun først hadde fått opp farten.

Vinden ble etterhvert såpass frisk at det nesten var umulig for meg å få skjøtet inn den svære genoaen skikkelig i slagene. Når jeg nærmet meg Tautra sin SV-lige odde ble vinden så frisk at jeg anså "slaget som tapt". ;-)
Jeg la kursen hjemover med platt lens i godt med vind og bølger.

Det er en nytelse å seile denne båten, men jeg gleder meg virkelig til å få den nye fokken i vår! Det blir spesielt godt slike dager når jeg er alene på fjorden.

Da jeg gikk inn mot havna på vestsiden av Munkholmen vrei vinden plutselig på SØ og minket betraktelig i styrke. Når jeg skulle starte motoren klikket det i starteren gang på gang, og jeg hadde gitt opp og begynt å psyke meg opp til å seile inn til gjestebrygga da motoren plutselig gikk igang.

På vei inn i havna møtte jeg Truls i sin Sweden yacht 34.

Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/x6Fxp

Film: https://goo.gl/photos/5fM8A1XzUBLD1RX38








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar