lørdag 29. oktober 2016

Høstpadling!

Skansen - Digermulen - Skansen. Vær: Frisk bris fra V-VSV. Overskyet, regn perioder m opphold. 6-7 grader.

Etter en lang periode med mye jobb og en kraftig forkjølelse var det godt å komme seg ut på fjorden igjen. Nå er også det ville og vakre trønderske høstværet på plass. Det gir opplevelsen av mye frisk luft på kort tid.

Yr meldte 5-6 m/sek fra VSV i Trondheim og sterk kuling til liten storm på kysten og i utsatte strøk i Trøndelag. Siste målinga fra Trondheim havn var 8m/sek og 18,3m/sek i kastene. Det lå altså an til defensiv padling.

Jeg padlet langs land via Ilsvika, og registrerte at Hurtigruta lå til kai på Ila. Enda et tegn på at været må taes på alvor. Turen ut til Høvringen lå i ly for været og bøy på rolig padling. Etter Høvringen var det en del bølger og vind. Vinden kom i til dels voldsomme drag på skrå forfra fra land. Jeg fortsatte å holde meg tett på land siden jeg kunne regne med vindstyrker hvor kajakken blir ukontrollerbar. Når jeg nærmet meg Digermulen møtte jeg mange bølger på godt over en meters høyde. Jeg snudde og fikk noen fine surfer på strekket frem til Trolla. Jeg la inn noen rulleøkter dels i Brennebukta og dels i Ilsvika på tilbaketuren.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar