torsdag 14. juli 2016

Padling

Skansen - Digermulen - Skansen. Vær: NV 3-6 m/sek, overskyet, lette rengnbyger. 16 grader.

Sist jeg fikk meg en padletur var når Sten og jeg lå og ventet på været i Egersund den 20 juni, så nå var det virkelig på tiden!
Antrekket er altid litt vanskelig på sommeren, men i dag ble det neopren Long John, tynn ulltrøye og en lett tørrtopp. Kajakken Frej overrasket meg på nytt med sin suverene manøvrerbarhet, siden det var en stund siden jeg padlet kajakken. Det gikk uventet fort å komme inn i et godt flyt i padlinga, og påkledningen fungerte fint. På vei ut havna treaff jeg Svein. Han var på vei inn i sin fine Sirius. Trivelig å slå av en prat før turen gikk videre vestover.

I Brennebukta ble det noen ruller. Jeg fant fort ut at "tørrtoppen" ikke lenger lever opp til sin kategorisering. Ulltrøya ble marinert i 14-gradigt saltvann. Litt vindbølger ga såvidt mulighet for surf på tilbaketuren. Jeg har satt tilbake carbonsetet i kajakken etter å ha prøvd å bare sitte på liggeunderlag noen turer. Som setet sitter nå gir sittestillinga fantastisk kontakt med kajakken i lag med lårstøttene. Samspillet mellom ben/hofter og åre føltes bra i smårotete sjø bakfra. Jeg padlet meg god og varm, og nølte ikke med å dynke ulltrøya en ekstra gang ved litt mere rulling i havneinnløpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar