søndag 16. august 2015

Qajaqtreff!

Siden sist har jeg vært med på en til Grønlandsåre-rulling og padlet en liten trimtur tur-retur Trolla. Rulleformen er ikke helt på plass, og mine ambisjoner om å klatre opp over 200 poeng må skyves inn i fremtiden.

I helgen har jeg deltatt på Qajaq-treff Stokkøya. https://qajaqtreff.wordpress.com
Jeg kom ut til Hosnasanden i 14-tiden på fredagen, og ble møtt av strålende sol og 22 grader. Det første jeg gjorde var å ikle meg badebukse, padle-T-skjorte, spruttrekk og vest. Det var mange gode padlevenner å hilse på før jeg padlet ut og hilste på NV-siden av Stokkøya. Begge deler var kjære gjensyn. Mange av padlerne ville ha meg med på rulling, men jeg følte at jeg måtte få meg en tur først i det unike været. I en lett bris fra NØ ble det konturpadling frem til Stokken og tilbake. Jeg snirklet meg frem i FREJ med senkekjølen felt opp. Både padlinga og naturopplevelsen var en ren nytelse! Jeg møtte tre padlere på turen - en som padlet alene som jeg. Hun hadde et salig, drømmende blikk og lovpriste opplevelsen. De to andre jaktet fånyttes på surfebølger. De var kledt i tørrdrakter og hjelm. De var svette, men i godt humør selv om de så litt lengselsfullt på min T-skjorte. Jeg kom automatisk inn på selvransakende sikkerhetstanker, men bestemte meg raskt for bare å nyte turen.

Da jeg kom inn til Hosnasanden igjen kunne jeg for alvor begynne ta del i treffet. Det første jeg fikk oppleve var en stafett i nybygde kajakker. Et damelag og et herrelag hadde under noen timer bygget hver sin kajakk av noen trelister, gaffateip og gladpack. Disse ble det nå padlet stafett i, og som avslutning ble kajakkene rullet for ekstra poeng. Damelaget stakk av med en knepen seier.


Herrelaget


Damelaget

Etterpå satte jeg leir. Jeg var ferdig akkurat i tide til fellesmiddagen i strandbaren. Vi hadde det storartet i noen timer, med god mat, padleprat og sosialt samvær.
Etter middagen så jeg at sola var i ferd med å gå ned. Jeg skyndet meg ut på sjøen for å sjekke hvilke ruller jeg fikk til. Det var nemlig siste frist for å melde seg på NM i grønlandsruller nå i kveld. 


Etter økta løp jeg opp til sjøsenteret og fylte ut påmeldingsskjema. Det var på tide, for Bernt og Dubside var akkurat i ferd med å avslutte kabalen.

Lørdagen var satt av til NM i grønlandsruller. Kl.1030 begynte første padler å vise frem sine ferdigheter. Dommere var Dubside og Anders.


NM!

Deltakerne før lunsj fikk 5, 10 eller 15 min. hver til å vise sine ferdigheter, beroende på hvor mange ruller de hadde ført opp på påmeldingsskjemaet. Det var god stemning, mye applaus og oppmuntrende tilrop gjennom hele konkurransen. 
Vi som var satt opp etter lunsj fikk 20 min. hver unntatt de to siste deltakerne som hadde meldt seg på med så mange øvelser at de fikk 25 min. hver.
Som jeg på forhånd hadde innsett klarte jeg ikke å tangere eller øke poengsummen fra sist jeg deltok. Jeg endte opp på 12 poeng under det jeg presterte i 2013. Likevel var jeg fornøyd med at det gikk såpass. Det viste seg å holde til en 3:e plass i herreklassen.


Her gjør jeg ryggradsrulle

Vinneren av herreklassen, Jon David Jensen viste oss en forestilling fyllt av overskudd og brillianse. Jeg har aldri sett maken til rullekunst! 


Jon David Jensen

Etter konkurransen ble det litt mer padling og rulling. Vi rakk såvidt en middag i teltleiren før prisutdeling og påfølgende konsert med "Betty å bænde".

De som var så heldige at de hadde tid å delta i qajaq-akademiet på onsdagen og torsdagen virker som at de har hatt det kjempeflott. De fikk tips og råd fra den amerikanske rulle- og padlestjernen Dubside, Anders Thygesen alias kajakkspesialisten og Jannie Heegaard.



Godvær.


Bål på stranda om kvelden.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar