tirsdag 23. juli 2024

Surfski-oppdatering

 Siden sist innlegg har jeg padlet min Nelo 540 i alt fra blikkstille og flatt vann til frisk bris med 16 m/sek i kastene. Jeg har stor glede av både trimturer i rolig vær, og medvindspadling med surf i frisk vind.

Klubben vår har kommet igang med introkurs i surfski for havpadlere som er nysgjerrige på denne for vår klubb nye padlegrenen. I den forbindelse har jeg assistert surfskisjef Øyvind.

Vi har også forsøkt å få i gang surfskitrening på lørdager. Der har jeg fått mulighet til å hjelpe kompiser fra havpadlemiljøet igang med surfski.


Nelo 540 er jo en kort, lettmanøvrert og stødig surfski, og det er de egenskapene jeg nå forbinder med surfski, siden jeg nesten ikke har padlet andre modeller på snart et år. I dag når Øyvind, sønnen hans og jeg skulle se om vi kunne få noe surf i vind fra NNV bestemte jeg meg for å bruke klubbens Carbonology Sport Vault. 


Denne modellen er 610 cm lang og 46,5 cm bred. Nelo 540 er 540 cm lang, og 50 cm bred, så jeg var spent på om jeg ville oppleve Vaulten som krevende. Bølgene var mye mindre enn forventet, og vinden var svakere enn meldt, og i disse forholdene føltes klubb-båten lett å håndtere i alle retninger i forhold til vind og bølger. Noe av det første jeg testet var egenredning fra begge sider. Det gikk lett, selv om jeg kunne kjenne at stabiliteten var litt mer beskjeden enn det jeg er vant til fra Neloen. Det krevde litt mer konsentrasjon og aktiv støtte med åra å få føttene på plass i pedalsettet igjen etter entringen.

Det at stabiliteten var litt mindre både initialt og sekundært oppveides i viss grad av at båten føltes generelt roligere i bevegelsene enn Neloen. Dette har sikkert å gjøre med at skroget er mye lengre, og den typiske, lett v-formede skrogfasongen til Carbonology-båtene, med god sekundærstabilitet i forhold til bredden.

Det ble en positiv opplevelse, som fikk meg til å få lyst til å prøve flere modeller i segmentet middels krevende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar