fredag 20. november 2020

Padling

Skansen - Trolla - Skansen. Vær: Lett til laber bris fra VSV, skiftende vær med noen sluddbyger, 1-3 grader C.

Jeg grep muligheten til å være ute og leke de fleste av de lyse timene i dag. Når jeg går ned til Skansen for å padle blir fotturen en stor del av opplevelsen. 

Etter å ha studert værmeldinga i går var jeg innstilt på frisk NV, og ganske mye bølger og nedbør. Jeg kan ikke si at jeg ble skuffet når det i realiteten ble lett padling i småbølger, og overveiende oppholdsvær, og til og med sol.


 I går kveld var det kuling fra NNV, og liten storm i kastene. Jeg var innom "Kuling" i går ettermiddag for å sjekke fortøyningene. Det var allerede frisk vind, og jeg syntes at fortøyningene i lo var litt for slakke. Med stivfrosne tau i den kraftige vinden fikk jeg ikke til å stramme noe særlig. Jeg studerte henne i de kraftigste vindkastene, og vurderte det som at hun lå godt nok. Likevel var jeg spent på hvordan hun hadde klart seg gjennom natta, så det første jeg gjorde etter å ha sjøsatt kajakken var å padle bort til henne for å sjekke. Det var heldigvis ingen tegn til skader på hverken båt eller utrigger. Jeg benyttet anledningen til å stramme tauene imens det var mildere vær og svakere vind.

Padleturen ble flott! Praktfulle vyer, og god flyt i bevegelsene gjorde ferden til en nytelse. Jeg rullet  ved Trolla-stranda, og både standardruller og stormruller føltes lette og gode på begge sider. Fra Høvringen og inn til Ilsvika fikk jeg lav sol rett i øya. Jeg sugde til meg lyset for å lagre nok til å tåle den mørke tiden som vi går inn i nå. At jeg hadde null sikt i ferd-retningen var fullstendig underordnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar