søndag 27. september 2020

Mislykka seiling og herlig kajakk-surf

 Skansen - Ringvebukta - Skansen. Vær: Laber bris fra ØNØ, sol, 15 grader C.


I dag var den store dagen kommet - jeg skulle endelig sette "Fri" på vannet igjen etter at hun har stått mange år på tilhengeren sin i hagen.




Transporten ned til havna og sjøsettinga gikk greit. Jeg rodde bort henne til plassen til "Kuling" og fortøyde. Hun så liten ut i båsen til 34-foteren. 

Det var koselig arbeid å rigge henne klar for prøveseilas. 



Jeg satte seil, og kastet loss. "Fri føyk avgårde ut mot moloåpninga i god fart i den fine vinden. Hun hadde stor avdrift. Senkekjølen! Når jeg skulle felle ned den satt den bom fast. Denne båten er helt avhengig av senkekjølen unntatt på platt lens, og muligvis på slør. Det var bare å ro inn igjen. På plass i båsen igjen prøvde jeg å slå ned kjølen med en åre. Hvis det bare er litt maling som har limt den fast ordner det seg vel med litt mildt vold... For sikkerhets skyld kjente jeg etter ved forseglingene ved vippe-boltens oppheng. Der var det litt fuktig. Da var det bare å gi seg med å forsøke å ordne dette imens båten ligger på sjøen. Nedtur!

Etter å ha hentet meg etter nederlaget og skuffelsen begynte jeg å rydde i båten, og legge over cockpit-presenning. Siden satte jeg meg på en benk i sola og spiste lunsj. Brødskiver og kaffe, sol og maritimt miljø - humøret begynte å komme tilbake. Jeg bestemte meg for å padle en tur. Heldigvis hadde jeg tørrdrakt og padlevest som antrekk til den tiltenkte prøveseilasen. Sprut-trekket hadde jeg også tatt med i tilfelle noe skulle skjære seg med seilinga.

Det var bølger på fjorden, men i forhold til i torsdags var vinden mer østlig, og da blir det ikke i det hele tatt samme dimensjoner på bølgene som ved ren nord-øst. Det var med andre ord passe utfordrende forhold for alene-padling østover. Jeg hadde bestemt meg for å bli med søndags-padlerene fra klubben tilbake til Skansen når jeg møtte dem. Utenfor elve-munnigen møtte jeg bølger som ville bli supre å surfe i på turen tilbake, så jeg ga på litt ekstra slik at jeg skulle rekke hele strekket før jeg møtte klubb-kameratene. Jeg klarte det fint, og rundet Østmarkneset uten å se snurten av noen padlere. Jeg padlet helt frem til Ringvebukta, og måtte innse at søndagsturen for en gangs skyld måtte ha blitt lagt opp til en annen destinasjon. 

Tilbake i godbølgene fikk jeg en del flotte surfer. Bølgene var bratte i motstrømmen. Det er ikke mye oppdrift i baugen på den lille grønlands-kajakken, og ved noen tilfeller fikk jeg vann helt opp i fjeset når jeg surfet inn i bølgen foran. På høyde med fyret fikk jeg en fulltreffer på en perfekt bølge. Jeg fikk herlig fart og klarte å sitte på bølgefronten så det varte og rakk! Livsglede!

Når jeg kom tilbake til Skansen ryddet jeg kajakk og utstyr, og før jeg kjørte hjem hengeren sjekket jeg lekkasjen i senkekjøl-kassa til "Fri". Det var ikke kommet inn vann i det hele tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar