fredag 10. april 2020

Padling

Skansen - Storsteinan - Skansen. Vær: Laber bris fra V, snøbyger 1 grad C.

I dag husket jeg å ta med skrujern-sett, slik at jeg kunne skru ut fotstøtta som er montert i grønlandskajakken. Dekksbalken den var skrudd i funket fint som fotstøtte for meg. Den er vel ikke mer enn 15 mm lengre frem enn fotstøtta var, men det er nok til å gjøre en forskjell for meg.

Selv om jeg nå har tilpasset kajakken slik at jeg skal trives så godt som mulig i cockpiten, slet jeg skikkelig med kroppen i starten av turen i dag. Jeg har en rutine mandag til lørdag med lett styrketrening og tøying på morgenen. På søndager tar jeg fri fra den rutinen. Skjærtorsdag, og i dag langfredag skulket jeg treninga. Kanskje det ikke er mer som skal til for at min gubbekropp skal streike.
Etterhvert klarte jeg å få flyt i bevegelsene og nyte padlinga.

En hel flokk niser svømte rundt ganske nært land langs strekningen Høvringen-Brennebukta.
Ellers syntes jeg hegrene var ekstra vakre og fargerike i dag. Tjelden er alltid fin å se på.

Fra Digermulen og videre vestover ble jeg møtt av en kraftig snøbyge. Det var første gangen jeg fikk bruk for snø-skjermen jeg fikk av Birgit i bursdagsgave. Det var også en del vindbølger på dette strekket.

På tur inn, når jeg passerte Ilsvika var det en dame i regnjakke og gummistøvler helt nede i vannkanten som snakket til meg når jeg padlet forbi. Det var jo Marianne! Jeg slo av en prat med henne. Hun hadde kloke og artige betraktninger om korona-situasjonen: Æ trur de e bra for oss de her - de e jo ikkje jordas undergang... de e jordas overgang!

Jeg ble i godt humør av praten. Rullinga gikk lett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar