fredag 20. desember 2019

Bølgedans

Skansen - Brennebukta - Skansen. Vær: Laber bris fra ØSØ, overskyet, 2-3 grader C.

Jeg pleier å si til kursdeltakere på padlekurs at de skal sjekke været ved å lese tekstvarsel for området de skal padle i, ikke bare lokalvarsel. Selv sjekket jeg bare varselet for Munkholmen i dag før jeg dro ut. Yr meldte flau vind fra S, så jeg regnet med å få omtrent samme forhold som ved turen i onsdags, dvs flatt hav og rolig padling.
Når jeg kom ned til havna så jeg at det var liv i sjøen. Flytebrygga duvet opp og ned når jeg satte ut kajakken. Det var ikke mye vind å merke, men tydeligvis en del bølger. Vest for moloen fikk jeg oppleve store bølger fra NØ. Mange av dem var så høye at de var godt over synsranden når jeg satt i kajakken. Noen av dem brøyt. På strekket mellom Ilsvika og Brennebukta er det en del kai-anlegg og bratte bergvegger, så det ble rotesjø og reflekser. Jeg innså at i disse forholdene har sikkerheten mindre marginer. Et mistak får større konsekvenser enn ved roligere forhold.
I Brennebukta merket jeg en tydelig laber bris fra ØSØ. Selv om jeg satte pris på å få padle i litt spennende forhold, vurderte jeg det som at det var lurt å snu.
Så var det rullinga da... Jeg pleier å rulle i bølger for å få realistisk trening, men jeg er opptatt av å alltid ha en trygg retrett-mulighet dersom det skulle skjære seg med både rulle og egenredning. Bølgene i dag var så store og brøyt så tungt mot strendene, så jeg tenkte at det var best å ta rullinga i gamle Ilsvika der det var ly for bølgene. Så kom jeg på at jeg hadde observert et oljeflak der på veien ut. Det endte med at jeg rullet innenfor bølgebryteren på Skansen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar