tirsdag 8. oktober 2019

Padling

Skansen - Grilstad marina - Skansen. Vær: Skiftende bris, lettskyet med mye sol, 4-6 grader C.

Det var meldt lite vind, så jeg valgte padling fremfor seiling i dag også. Når jeg kom ned til havna så det ut som at det var stødig, fin seilvind på fjorden. Jeg ble litt i tvil, men vindretning fra S og frost på dekket til "Kuling" overbeviste meg om å holde meg til planen.
Når jeg padlet ut av havna var det flau vind og store felt med blank fjord. Så valgte jeg riktig! På andre siden Østmarkneset ble jeg møtt av en god laber bris fra ØSØ, med tilhørende bølger.


Noen av bølgene skavlet seg, og jeg fikk merke at den lille grønlandskajakken ikke har mye volum i baugen. Jeg fikk flere bølger rett i fanget. Til gjengjeld gikk kajakken mykt og fint i sjøen.
Padleformen er ikke på topp. Grilstad marina føltes virkelig langt nok ut, og sittestillinga i grønlendern suger energi. Jeg tok meg en god matpause i marinaen. Sola varmet godt og ga nye krefter til turen tilbake. 
Ved Rotvoll ligger en liten Askeladden 14 på svai. Jeg blir i godt humør av å se båttypen som var min første kontakt med seiling.


Sol og medvind gjorde at jeg ble skikkelig varm. Litt rulling ved Ladekaia hjalp godt. Siste strekket fra Pirbadet og inn til Skansen ble seigt. Det begynte å blåse opp i laber bris fra SV, dvs rett motvind. 

Jeg følte meg ganske mosa når jeg kom i havn, men bestemte meg likevel for å gjøre litt arbeid i seilbåten. Vanntanken må tømmes før det blir for mye minusgrader. Det tok en stund å tømme 130 liter(!) med en firelitersdunk. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar