mandag 6. mai 2019

Seiling

Skansen - Fjorden - Skansen. Vær: Lett bris fra NV, lettskyet med mye sol og noen snøbyger, 2-5 grader C.

I dag hadde jeg ingen avtaler før på ettermiddagen, så derfor grep jeg muligheten til å seile en formiddagstur. Hele fjorden var mørkeblå av en stødig, fin seilvind når jeg kom til havna.

Det ble en herlig kryss med lange slag frem til Flakk-ferga. Der så vinden ut til å løye, så jeg tok ikke kjangsen på å seile lengre. El-motor og rekkevidde-angst pluss avtale i etterkant av turen gjør at man må holde seg med gode marginer. Når jeg nærmet meg havna kom en svart sky med snøbyge under inn fra nord. Vinden økte akkurat idet jeg tok ned seila, og jeg rakk å komme meg på plass i havna før snøværet kom. I dag ble det en lite elegant landing. Jeg var litt vel forsiktig, og bremset opp for mye og for tidlig, slik at båten ikke kom helt inn i båsen. Jeg gikk i land på utriggeren og prøvde å dra båten på plass, men akkurat da kom en kraftig vindbyge og presset båten sideveis. Jeg måtte hoppe ombord å gi gass fremover for å få båten på plass. Grunnen til at jeg er så redd for å komme inn for fort er at det står en strøm-post plassert midt i framkant av båsen. Den blir helt sikkert smadret hvis 5,5 tonn Gambling 34 kommer brasende inn i den.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar