tirsdag 15. januar 2019

Båtmekking i vintermørket

Jeg har lenge hatt en plan i bakhodet om å skifte ut min lille Yanmar-diesel med en elektrisk motor. Tanken var at dette skulle skje om mange år, når dieselmotoren begynner å trøble. Min siste seiltur i 2018 endte jo med motortrøbbel http://seilingogpadling.blogspot.com/2018/11/seiling-med-motorhaveri.html ,og det sammen med at det ikke har lyktes meg å få mekaniker-hjelp, trigget realisering av el-motor-prosjektet. Etter å ha undersøkt markedet litt endte jeg opp med å bestille en Greenstar marine GS10MX, en AGM-batteripakke, lader og batterimonitor fra Farco.

Hver gang jeg har vært i båten etter at jeg bestemte meg har jeg skrudd løs noen tilkoblinger fra min 7,5hk Yanmar 1gm. Jeg har også bygget en liten tralle til den hjemme i kjelleren. I kveld kom det store øyeblikket når jeg ved hjelp av kick-taljen heiste opp motoren på tralla!


Det er mye jobb igjen, som tømming og fjerning av dieseltanken, og nedmontering av kontroller, eksosanlegg og elsystem, men dette føltes likevel som en slags milepæl i konverteringen av "Kuling" til eldrift. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar