tirsdag 29. september 2015

Fjordtur

Jeg fikk plutselig litt tid i gave, og bestemte meg raskt for å vie den til sjøliv. Planen tok form, og gikk ut på seiling ut til kysten, og padling i området Garten-Storfosna. Turen skulle starte på søndags morgen og strekke seg til onsdag, eller hvis det trengtes torsdag. Planlagt rute for seilinga: http://kart.gulesider.no/m/Hu373
Her er planlagt rute for padlinga: http://kart.gulesider.no/m/RhRMP

Værmeldinga for søndagen fortalte om lett bris fra vest i Trondheim og Rissa. Tekstvarselet spådde opp i liten kuling fra vest utsatte steder på kysten. Jeg hadde håp om å komme meg til Sivertsvika ved hjelp av en hel dags seiling, selv om jeg var mentalt forberedt på å bli stoppet på Stadsbygd av for kraftig motbør. Her er en liten loggbok som beskriver hvordan turen ble i realiteten:

Søndag 27/9-2015

Seiler ut fra Skansen på morgenen. Allerede før Høvringen kommer noen vinddrag fra VNV som krenger båten ned til ripa. Jeg håper at dette er kastevinder som skyldes topografien, og at den jevne vinden lenger ut er mere passe.
Når jeg kommer ut der hvor vinden får fritt spillerom er styrken litt over det båten takler med full rigg. I tillegg blir sjøen grov og fører til at min lille Västbris stopper opp, faller av og legger seg desto mere over. Jeg starter motoren for å kjøre mot vinden imens jeg tar inn et rev i storen. Motoren greier ikke å drive båten fremover i disse forholdene. Da prøver jeg å la båten drive imens jeg rever. Det lykkes, men det er mye baksing, og genoaskjøtene fletter seg og vikler seg inn i revlina.
Nå tar jeg opp kampen mot været med revet rigg. Genoaen er rullet inn til liten fokkestørrelse. Selv med denne riggen legger seg båten ned til ripa, og det blir ikke mindre problem med fremdriften gjennom bølgene. Hvis jeg er heldig kan jeg i løpet av 4-5 timer streve meg frem til Stadsbygd på denne slitsomme, frustrerende måten.
Jeg blir skuffet over båten som stopper opp i motbølger, skuffet over værmeldinga som tydeligvis alltid må leses i verste mening, skuffet over motoren som er for svak og ugunstig montert, og så blir jeg generelt grinete.
Så tar jeg meg i det og tenker: Dette er min hobby, jeg gjør dette for å ha det gøy. Nå må jeg se å omfavne betingelsene og gjøre det beste ut av dem!

Dermed avlyser jeg kystseilas for denne gangen og gir meg ut på en herlig slør mot Tautra. Tautra ligger lenger inn i fjorden og er klubbholmen til seilforeninga.


Frisk slør


Vakkert høstvær


Tautra!

Det blir tre timers herlig slør i vakre omgivelser. Det skiftende været over den store, åpne fjorden gir mange spektakulære lysfenomener og vyer.
Det siste strekket rundt neset er preget av ganske kraftig strømsjø. Jeg seiler til bøye i bøyehavna. Havna gir perfekt ly i denne vindretninga. 
Vel i havn tar jeg litt mat. Etterpå monterer jeg kajakken for å padle en liten tur mens det ennå er lyst ute. Jeg skrur på varmeapparatet før jeg padler avgårde.
Padleturen går ut under brua i Tauter-svaet, og videre rundt neset til halvøya Frosta. Jeg hadde håpet på gode surfebølger på tilbaketuren. Det er jo bølger der, men langt fra så imponerende som de var på den andre siden Tautra. 

Tilbake i en varm og god båtkahytt er det tid for middag. Boksen med erter-flesk og kjøtt passer etter en slik dag.


Origo spritkjøkken gir gode nostalgivibber.


Forventning.

Etter middagen tok jeg en liten øveøkt på min hjemmesnekra øvecello. Jeg fant ut at lyssettinga i kahytten må oppgraderes. Lesing på senga med lommelykt var det siste på programmet denne dagen.


Mandag 28/9-2015


Vakkert i soloppgangen.


Godt å stå opp til slike vyer.

Det ble en rolig frokost i sittebrønnen før jeg padlet bort til brufestet på Frosta. Der er det satt opp en liten bu som muliggjør siviliserte dobesøk for utøvere av det enklere båtlivet. (Egentlig er den vel beregnet på bilturister.) 
Jeg fortsatte turen mot nordøst langs Frostalandet. Etterhvert krysset jeg over til Tautra sin nordøstre odde og padlet tilbake til seilbåten. 
Seilasen i dag fikk en helt annen karakter enn gårsdagens. Jeg seg avgårde for en flau bris fra bøyen. Når jeg hadde rundet neset døde vinden ut helt. Resten av turen, som gikk til Stadsbygd ble det motorgang avbrutt av korte strekk med seiling i flau vind. Unntaket var siste biten frem til Stadsbygd. Der ble det fin plattlens i lett bris.


Skarven trives.


Tautra


Fjorden er vakker i dag også.


Sola bryter igjennom.


Plattlens!


Gjesteplass med få fortøyningsmuligheter.

Når jeg kom frem til Sandbakken marina var det overraskende nok fullt på alle gjesteplasser som lå inntil utliggere. (Trodde sesongen var på hell...) I båsen som er beregnet på gjestende båter, og som vetter mot øst var det god plass. Problemet var at det manglet noe å fortøye i. Løsningen ble akterfortøying i naboens båt og baugfortøying i selve bryggekonstruksjonen under tredekket. Jeg fikk litt behov for å snakke med eieren til seilbåten jeg lade meg inntil, men jeg så aldri noe til ham.
Maxiboller med makaroner virket veldig lite fristende, så jeg heiv meg på en utlånssykkel og tråkket inn til sentrum i håp om å finne en åpen matservering. Det ble pizza på den lille Italienske ved bensinstasjon. 
For å overleve tilbaketuren kjøpte jeg en hodelykt på coop bygg-ekstra.



Fullmånen inspirerte til mindre vellykkede fotoeksperiment...


Tirsdag 29/9-2015

Det var meldt lite vind også denne dagen. Etter frokost var det god bør fra SSØ. Jeg besluttet meg for å sløyfe kajakktur i dag, og heller utnytte vinden mens den var her. Det var riktig tenkt. Jeg fikk halvannen time med nydelig seiling før vinden døde ut.


Rigg-geometri.


Morgen i Sandbakken marina.


Den siste viking.


Herlig seiling i strålende vær.


Klassisk hurtigrute.

Det var klassisk godvær hele turen hjem til Skansen. Det var en riktig så koselig båttur selv om mesteparten ble for motor. Ikke bare været var klassisk i dag. Når jeg nærmet meg byen tøffet et hurtigruteskip fra 50-tallet ut fra havna.

Her er en video med utvalgte scener fra det første døgnet av turen: 


Hvordan oppsummerer jeg? Skal jeg bytte til en båt som takler å krysse i hard vind og grov sjø? Skal jeg montere innenbordsmotor slik at jeg kommer meg frem for motor i all slags vær? Eller skal jeg akseptere å måtte jenke på planene jeg har lagt slik at de passer kombinasjonen vær/båt?

Jeg skriver bare: "Pärlan är en rar liten båt, och jag älskar henne precis som hon är!"




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar