søndag 23. mai 2021

Padling

 Birgit og jeg har noen venner som har en nydelig hytte på Nord-Møre. Sist vi besøkte dem der ga jeg dem et grunnkurs i havkajakk etter NPF sin standard. http://seilingogpadling.blogspot.com/2018/05/grunnkurs-havkajakk.html Siden har de gjentatte ganger tilbudt oss å låne hytta, og denne pinsehelgen passet det. 

Vi koste oss med hytteliv, og den fantastiske nordmørske kystnaturen. Det måtte selvfølgelig bli litt padling i løpet av helga. Vi fikk låne kajakker av våre venner, og på lørdagen padlet vi en tur sammen.

Lørdag 22/5

Fuglevågen - Måvika - Fuglevågen. Vær: Vindstille, etterhvert lett bris fra S, lettskyet med mye sol, 16 grader C.

Herlig padle-område med mye flott natur, kulturlandskap, og gårder med brygger og naust.

















Vi fant et flott sted å ta pause. Litt nøtter, sjokolade, og sol.






På tilbaketuren fikk vi litt motvind. Dårlig planlegging kan man kanskje si, men yr hadde meldt bris fra NØ, og jeg hadde regnet med å få den nordfra gjennom sundet, så jeg må skylde på lite lokalkunnskap. Jeg likte lånekajakken veldig godt, og når vi kom tilbake til Fuglevågen ville jeg prøve hvordan den var å drive rulling og egenredning i. 









Dette designet (Arrow Play) har mange egenskaper jeg liker bedre enn hos min egen kajakk (NS Atlantic). Stabilitetsmønsteret liker jeg hakket bedre, uanstrengt marsjfart virker litt høyere, manøvrering er direkte inspirerende, entring fra vannet er noe lettere, rullinga er minst like bra.... Lårstøttene i denne versjonen er kanskje vel aggressive, jeg kunne ønske meg litt mer valgfrihet i sittestillinga. En mellomting mellom denne båten og min egen ville ha vært perfekt på det punktet. Jeg har ikke fått testet modellen i mye bølger. Jeg regner med at den stamper litt mer i motsjø enn min, men jeg må nok summere opp med at denne kommer seirende ut på totalen når jeg jamfører disse to båtene. Atlanticen er virkelig en båt etter min smak, så dette er en kjempe-båt målt etter mine preferanser.

Søndag 23/5

Fuglevågen - Storvikhammaren - Bergebukta - Fuglevågen. Vær: Lett vind fra V, etterhvert lett til laber bris fra N, sol, 16 grader C.

Birgit sto over kajakk-tur denne formiddagen, så det ble solo-tur. Jeg undersøkte Imarsundet sør for Fuglevågen på begge sider. Det var fantastiskt mye fint å se! Jeg hadde glemt kameraet i hytta, så det må bli en tur til i området ved en senere anledning. 

Det ligger mange gårder med sjøhus og naust langs denne ruta. Bygningene var av veldig varierende forfatning. Noen var fint restaurerte, og noen så rivningsklare ut. Høydepunktet var kanskje Klaven, som ligger sørvest på Ertvågsøya uten veiforbindelse. Alle bygningene så velholdt ut, og det var full aktivitet på gården, med hagearbeid, bråtebrenning og vedlikehold av maritimt utstyr nede ved naustene. I Fuglevågen var det også aktivitet når jeg kom tilbake. På Klakken var det vedlikehold av en nordmørsfæring, og ved naustene i Vågen var barn og voksne nede i fjæra sammen i godværet.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar