fredag 1. januar 2021

Første padletur i 2021

Skansen - Trolla - Skansen. Vær: Svak vind fra S, lettskyet, - 4 grader C.

Det nye året begynte med vintervær. Jeg hadde gode, varme klær på da jeg gikk hjemmefra med en sekk med padleklær. Allerede turen ned til Skansen ga valuta for tur-initiativet - sola kom frem, og belyste hus-fasadene på Kalvskinnet, med det varme lyset filtrert gjennom trær og gjerder langs Elvegata.

 Igjen bruker jeg "Kuling" som garderobe når jeg skal padle, slik at jeg bidrar til å holde nede antallet besøkende i garderoben på klubben. Det er godt å ha litt overskudd av kroppsvarme når man skal skifte til padletøy i den kalde kahytten. Jeg skrudde opp varmen, slik at det vil være bedre temperatur når jeg kom tilbake fra padlinga.


Ved padling i minusgrader har jeg en drikketermos med varmt vann med honning og sitron i, i stedet for vannflaske. Utenpå tuiliq og padlevotter har jeg vanntette overtrekksvotter, som rekker opp til overarmene. Jeg prøver å finne et tempo som gjør at jeg holder meg varm, men ikke begynner å svette. Alt dette fungerte fint i dag, og jeg nøt turen i fulle drag. 

Jeg fant en sjelden ro under turen i dag, ved pauser i padlinga ble jeg sittende å ta inn omgivelsene, og slappet av som at jeg var på akkurat riktig sted, og egentlig ikke trengte å dra videre. Vanligvis når jeg snur, og begynner på tilbaketuren, blir padlinga mer målrettet, færre pauser og mindre snirkling i viker og bukter langs land. I dag var jeg akkurat like til stede i nuet på tilbaketuren som når jeg padlet ut.

De vakre synsinntrykkene, møtene med ærfugler, gråhegre, måker og andre sjøfugler, gjorde turen til en herlig opplevelse. En flott start på det nye året!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar