søndag 13. desember 2020

Søndagspadling

 Skansen - Ringvebukta - Skansen. Vær: Flau vind fra SSØ, skyfritt, -3 grader C.

10 padlere padlet "standard" søndagstur til Ringvebukta. Mitt antrekk i dag besto av neopren long John, og tørrtopp under tuiliqen. For å slippe å bli bløt på føttene ved landning ved stranda, hadde jeg tredd en lekk tørrbukse utenpå neoprenet. Dette improviserte antrekket brukte jeg fordi tørrdrakta mi sa takk for seg etter sist tur. (Halsmansjetten raknet, og siden drakta lekker både i føttene og rumpa, ble den kassert.) Foruten at det ble litt i overkant varmt, funket antrekket greit. 

Siden gradestokken viste under nullstreken, kom det også frem drikketermos i stedet for vannflaske.

Smittefaren har økt i Trondheim i løpet av siste uka, så jeg bestemte meg for å bruke "Kuling" som garderobe i stedet for å skifte på klubben. Jeg har en liten våtromsovn stående på, på lav effekt i båten, så det var noen få plussgrader allerede da jeg klatret ned i kahytten. Jeg skrudde på ovnen på høy effekt, og lot den stå og jobbe med å oppnå garderobe-temperatur imens jeg padlet.

Turen gikk i god flyt østover. Det var bare rutinerte havpadlere med i dag. 

Lyset over fjorden var som vanlig utrolig vakkert. Det begynner å bli et stort savn for meg å ikke kunne fotografere underveis på disse turene. Nytt vanntett kamera klatrer langsomt opp på prioriteringslista for ny-investeringer...

For å holde på kroppsvarmen under pausen på land, skreller jeg av meg tuiliq, vest og tørrtopp, og tar på meg medbrakt termo-jakke, buff, og polvotter. Padlevottene legger jeg intill kroppen under jakka.

Også på denne turen la vi hjemturen innom Munkholmen i solnedgangen. Jeg hadde glemt tele-tubby-lyset i "Kuling", så padlekompisene fikk klare seg uten den underholdninga i dag, og jeg fikk snylte på de padlerne som hadde lys, ved å padle nært dem. Jeg holdt på mine rutiner, og tok noen standard- og stormruller utenfor Skansen før jeg padlet inn. 

En av mine sikkerhetsforanstaltninger ved padling er å ha med meg en tastetelefon i lomma på vesten, som i teorien skal kunne opereres selv når man ligger i sjøen. Telefonen jeg har nå, kjøpte jeg i august i fjor. Den viser seg å ha den svakheten at batteriet ikke tåler temperaturer under 5 grader C. Selv om jeg har den innenfor tuiliqen varsler den at temperaturen er for lav, og at den vil skru seg av dersom temperaturen ikke stiger. Dette er svært skuffene, siden modellen blir solgt som en robust telefon for røffe miljøer utendørs. I praksis betyr dette at jeg ikke har noe fungerende samband ved vinterpadling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar