torsdag 27. august 2020

Oppgraderinger av "Kuling"

 Denne sesongen innebar et tungt løft når det gjelder oppgraderinger av fremdrifts-systemene til "Kuling" Når jeg pakket sammen storseilet i høst oppdaget jeg en rift i akterliket. Seilmakeren flikket på seilet, men ville ikke anbefale å bruke mye ressurser på det ettersom levetiden uansett ville være rimelig kort. Det endte med at jeg bestilte et nytt storseil.


I dag ble det nye seilet heist for første gang. Det ser bra ut!


El-motoren jeg monterte i fjor viste seg å være i minste laget, så jeg innså i løpet av ferie-seilasen at jeg måtte bytte til en større motor. Den gamle motoren fikk plass under dørken akter om motorkassa, som i sin tur var som skreddersydd til de fire batteriene.


Sentralenheten og laderen ble montert i garderobe/toalett-avlukket.



Den nye motoren tar litt mere plass, så jeg måtte flytte to av batteriene til under benken akter om spisebordet.



For å få de på plass måtte jeg sage opp en luke i fronten til benken.


Da ble det plass til to av batteriene pluss motoren med stativ for transmisjon i motorkassa!


Jeg fikk også plass til sentralenheten, montert på kjøle-flens med vifte. Motor-opphenget skal monteres på skinner som boltes i de langsgående bjelkene i kjølsvinet. Dette, samt resten av tilpassing av drivlinje tar proffene på Tor båtservice seg av. Tor selv har bestemt at det beste blir å beholde den gamle akselen montert i et thrust-lager, og å sette inn et kardan-ledd mellom propell-akselen og motoren.


Her er thrust-lageret montert.

For å få best mulig effekt av kjøle-vifta, og unngå at det blir for varmt inne i motor-kassa har jeg perforert fronten.



Nå håper jeg at alt blir ferdig montert i løpet av den nærmeste uka, slik at jeg kan få noen fine seilaser i løpet av september/oktober!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar