tirsdag 21. august 2018

Seiling med historisk sus!

Skansen - Fjorden - Skansen. Vær: V lett til laber bris, vekslende skydekke, 12-14 grader C.

Jeg hjalp Ole å montere lazy-jacks på hans 8-meter 9 august. http://seilingogpadling.blogspot.com/2018/08/batsmans-stol.html Båten er tegnet av Johan Anker i 1918, og sjøsatt første gang 1920. I sist innlegg omtalte jeg henne som "Snarken", for det var det navnet hun bar første gangen jeg så henne for mange år siden. Nå har Ole gitt båten sitt første navn tilbake som er "Verano II". Ole sa til meg at jeg skulle få være med å seile når det passet, og i dag passet det!

Det var herlig å føle det lange, tunge, slanke skroget gli gjennom vannet! Båten sklei avgårde ved minste vindpust, og det var en spesiell følelse å tenke på at man faktisk var ombord i en av de råeste seilmaskinene som fantes i det forrige seklets begynnelse.
Ole hadde helt nye seil, og til dels nye systemer rundt den løpende rigginga, så dette var en slags premiere-tur i en snart hundre år gammel båt.

Her er en link til båtens hjemmeside: https://snarken.page.tl/-g-VERANO-II-g---k1-SNARKEN-k2--HISTORY.htm













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar