fredag 23. februar 2018

Padling

Skansen - Ringvebukta - Skansen. Vær: Lett bris fra ØSØ, overskyet 1 grad C.

Jeg leste på facebook før jeg dro ut at Björn Thomasson kommer til Qajaq-treff på Stokkøya i sommer. Dette måtte selvfølgelig feires med en tur i Frej, som jo er hans design.

Nå som jeg har padlet noen turer i min Iqyax, som har helt andre egenskaper enn Frej, blir det på nytt en opplevelse å føle de markante egenskapene dett designet har! I dag følte jeg meg litt lat og umotivert i utgangspunktet. Derfor var det første jeg reflekterte over hvor godt jeg satt i kajakken. Rumpa er godt nede i sjøen, og jeg føler at båten har en behagelig stabilitet. Stabiliteten er på ingen måte stiv, så du kan meget lett kante båten med en liten hoftebevegelse. Hele tiden er sekundær-stabiliteten merkbar.

Kajakken forfører deg inn i teknisk padling, så denne turen ble veldig svingete. Når jeg innimellom padlet rett frem en etappe følte jeg at kajakken er lettdreven i forhold til Iqyaxen.

Jeg plukket opp noen plastposer av fjorden utenfor hurtigrutekaia. Det er vanskelig å skjønne hvordan folk kan være så sløve nå som det er så mye fokus på plastsøppel i sjøen.

Til slutt på turen øvde jeg litt på standard - og stormruller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar