søndag 10. september 2017

Padling

Skansen - Ringvebukta - Skansen. Vær: Lett bris fra ØNØ, lettskyet, 15 grader C.

Jeg var i havnen for å male en del av interiøret i min Gambling 34 "Kuling".  Når jeg var ferdig med et strøk, og hadde spist lunsj i cockpiten, fikk jeg lyst på en padletur i godværet. I utgangspunktet hadde jeg lyst på en tur i FREJ, som er min mest lett-manøvrerte og lett-rullede kajakk, men det viste seg at det eneste sprut-trekket jeg hadde liggende i seilbåten var det som passer til min Iqyax. Det ble en god opplevelse å padle duk og spant-båt, og båtens egenskaper innbyr til mosjons-padling.

 I Korsvika traff jeg et par som sto på stranda ved siden av en gammel Svalbard-kajakk. Jeg snakket en stund med dem, og mannen synes Svalbard er den beste kajakk som finnes, og var rimelig bastant i sine uttalelser om hvor suverene ror-kajakker er fremfor senke-kjøl-kajakker. Jeg sa at jeg nok trodde ror har sine fordeler, men måtte innrømme at jeg selv foretrekker senke-kjøl og aldri har følt noe behov for ror på kajakk.
Når jeg kom til Ringve-bukta var jeg såpass varm at jeg tok noen ruller. Jeg syntes Iqyaxen var lettere å rulle enn det jeg husket fra i sommer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar