søndag 19. juli 2015

Rulletrening med FREJ

Nå er jeg tilbake i Trondheim, og har fått mulighet til å "innrede" kajakken etter mine behov. Jeg har også fått tid til tre rulleøkter. Dette gjør at jeg nå begynner å få litt oversikt over hva som må gjøres annerledes i den nye kajakken i forhold til den jeg solgte.


Jeg flyttet setet frem ca 5cm i forhold til forrige eiers passering, monterte lårstøtter og en primitiv "rulleryggstøtte".

Den mest markante forskjellen jeg må forholde meg til er at FREJ har en markert stabilitet, og derfor må jobbes over et vippepunkt. Dette har konsekvenser på både pluss- og minussiden i forhold til hvor  lett den er å rulle. På pluss-siden har vi en "vipp-opp-effekt" i slutten av rullen som er deilig spesielt på de fremoverlente rullene. På minussiden har vi det faktum at man må være mere presis i bevegelsene under vann, og bruke litt mere snert i hoftevrikken for å få kajakken over kneiken.



På fredagens "Rull&Tull" hadde jeg ikke ennå helt selvtillit i forhold til den nye båten. Det kunne merkes særlig godt når jeg kastet åren. Det resulterte i at jeg faktisk valgte å gå ut av kajakken på et tidspunkt. Det er litt tabu siden et slikt beteende ville føre til diskvalifisering i en konkurranse.
Jeg fant litt tid til en kort økt også på lørdagen. Jeg brukte mye tid på flyteøvelser for å bli kjent med kajakkens beteende i området rundt vippepunktet. Videre brukte jeg en del tid på bakoverlente norsaq- og håndruller for å bygge opp tryggheten om at disse skal sitte godt hvis jeg mislykkes med de fremoverlente. (Noe som skjer altfor ofte for tiden.)
I dag var vi to personer som la til en liten rulleøkt i bakkant av søndagsturen. Det gikk greit, men konsentrasjonen og mentaliteten fra dagen før var ikke helt på plass. Her må det jobbes! :-)


FREJ vekker begeistring blandt Trondheimspadlerne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar