mandag 29. juni 2015

Tingvoll

Min samboer Birgit og jeg ble invitert i bryllupsfest på Tingvoll. Når det er padlekompisene Synnøve og Trond som inviterer til bryllupsfest står selvfølgelig padling på programmet!


Fjordhotellet vi bodde på hadde egen flytebrygge

Vi hadde uforskammet flaks med været, så det ble krempadling i vakre omgivelser. Jeg var selvfølgelig meget fornøyd med å få med Birgit på padletur. Hun sier selv at hun padler regelmessig -en gang i året, men i år ser det kanskje ut til å kunne bli litt mer enn det.


Birgit i Atlantic go go´vær


Koselig å få med kjæresten på padletur

Vi var en gruppe bryllupsgjester som padlet en liten tur under ledelse av Leif, som jeg tror er Norges mest rutinerte havpadler. Noen hadde sin premiere i kajakk, så her var hele spennet representert.


Fornøyde bryllupsgjester i solglitter



En pause på land er viktig for å få en komplett turopplevelse

Bedre opptakt til festmiddag får man ikke!



torsdag 25. juni 2015

Kajakkturer

Etter at jeg kom hjem fra kysten har jeg vært ute to ganger i kajakk uten kamera.

Søndag 21 juni
Fantastisk sommervær! Lett vind, skyfritt 19-20 grader. Det ble en rask ettermiddagstur ut til Munkholmen og videre ut til Tuva. (Staken nord for Munkholmen.) Siden vanntemperaturen fortsatt er lav ble antrekket tynn ull, tørrdrakt skyggelue og solbriller. Sommerhandskene ble brukt for første gang denne sesongen. Med noen ruller ved Munkholmen ga dette antrekket perfekt komfort.

Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/RvyPh

Onsdag 24 juni
Padling fra Skansen til Rotvoll og tilbake. Overskyet, Lett bris fra NNV, 12 grader. Samme antrekk som ved forrige tur. Holdt et jevnt, moderat tempo gjennom hele turen. En liten pause ved Rotvoll og påfølgende vindøkning fra nord gjorde at sommerhandskene kom til kort på tilbaketuren. Jeg har ikke frosset så intenst på fingrene på meget lenge. Og det på midsommerdagen! ;-P

Kartlink: http://kart.gulesider.no/m/giPPm

tirsdag 16. juni 2015

Seilferie del 2

Fredagen den 12 juni fikk etterhvert også en værmelding som gikk ut på vinder opp i kuling styrke og regn. Lørdagen den 13 derimot var det meldt sol og svake vinder for første gangen på lenge. Jeg tok derfor ettermiddagsbåten til Sandstad på fredagen. Min plan var nå å undersøke skjærgården vest for Dolmøya i kajakk. Et ypperlig utgangspunkt ville være å legge seilbåten på Dolmøy gjestebrygge i Kjerringvåg. Heldigvis ringte jeg for å sjekke mulighetene, og da viste det seg at de hadde sluttet med  gjestehavntilbudet. Da fikk det bli Knarren i Knarrlagsundet. Turen dit ble veldig stille og rolig.


Kråkvågfjorden i stille vær

Her er det tydeligvis enten eller. Det ble motorgang mestparten av turen. Knarren er en sjøkro med gjestehavn. Mestparten av båtfolket som besøker havna spiser og koser seg noen timer og drar siden videre. Selv om det var mange båter på bryggen når jeg kom dit midt på dagen var det bare jeg som lå igjen over natta.


Livlig skjærgårdsmiljø i Knarrlagsund

Siden det var mye igjen av dagen ble det tid for en "favoritt i reprise". Padling rundt Ulvøya. Denne turen har jeg tatt før, og den fristet virkelig til gjentakelse! I sør har du det trivelige Knarrlagsundet, i vest og øst nydelige skjærgårder, og i nord har du en spennede klippkyst mot hav med horisont. Når dønningen er så svak som den var denne junilørdagen kan man padle konturpadling i alle kriker og kroker. Turen ble en fantastisk naturopplevelse, og for å forlenge nytelsen inlemmet jeg også Grønholmen fyr og Herøya i turen.



Det er ikke alltid lett å finne en plass å gå i land i ytterskjærgården selv ved svak dønning, men når nøden krever det finner man en kajakkparkering i ly for dønningen.


En liten idyll på Herøya. Naust med balkong som har horisontvy.

Jeg avrundet dagen med en fantasisk god ovnsbakt laks på Knarren kro.


Søndag den 14 juni pakket jeg kajakken for overnattingstur. Jeg tenkte meg vestover til Lyngvær vest for Dolmøya. Allerede da jeg padlet ut i sundet kjente jeg at vinden var kraftigere enn det som var ideellt for en slik tur. Padlinga over til Hitra fra Fjellværøy ble litt slitsom, småhumpete motvindspadling. Videre forbi Skjellandet som er eksponert for åpent hav mot nord ble det padling i hissigere vindbølger, og havdønning inn fra nord elliminerte de retrettmuligheter jeg hadde sett for meg.  Småøyer og nes på strekket var omkranset av brott og skum. Jeg padlet et stykke ut fra land og la kursen mot Ilsøyklubben. Når jeg hadde kommit et stykke så jeg et skip  på vei ut fra Dolmøysundet. Da forandret jeg kursen mot Skjelholmen. Det var ingenting i forholdene som utfordret meg i den grad at jeg følte ubehag. Likevel var jeg ikke helt fornøyd med sikkerhetsmarginene på denne alenepadlinga. Jeg tok lunsjpause i en bukt på Kjølsøya. Der fikk jeg oppdatert værmelding på telefon. Metereologenes teksvarsel spådde frisk bris til liten kuling på kysten på ettermiddagen og i morgen. Jeg var allerede litt mør i kroppen etter motvindspadlinga, og ville ikke greie å komme meg så langt vest at jeg kunne være sikker på å få en god teltplass. Sikkerheten ved passering av Skjellandet ville ikke være bedre i morgen enn i dag. Jeg bestemte meg for å padle tilbake til seilbåten.


I området mellom Skjellandet og Dolmøysundet fant jeg noen lune, idylliske viker.


Tilbaketuren bøy på artig padling selv om jeg ville ha kost meg mere hemningsløst i selskap av noen gode padlekompiser.


Mandag 15 juni seilte jeg østover igjen. Det var ingen padleturer i nærområdet som under meldte forhold kunne friste mer enn en frisk medvinsseilas. Jeg tok sikte på Sivertsvika gjestehavn ytterst i Trondheimsfjorden. Jeg var forberedt på vestavind fra laber bris til liten kuling når jeg la ut fra Knarrlagsundet. Storseilet var klargjort for heising, men jeg sløret  rolig ut sundet for bare genoa.


På vei ut på Kråkvågfjorden


Regnvær

Et stykke ut på Kråkvågfjorden skjønte jeg at storseilet lå fint der det lå, rullet opp på bommen. Jo lenger ut på fjorden jeg kom desto kraftigere ble vinden, og sjøen satte en for meg ny standard av "grov sjø". Når vinden hviner i riggen og du skal holde kursen på slør så nært platt som mulig, og du har svære til dels brytende bølger inn på skrå bakfra blir du virkelig satt på prøve som rorsmann.
Jeg var spent på hvordan båten ville oppføre seg i forhold av slike dimensjoner. Hun pendlet litt når jeg traff en bølge litt feil. To ganger skar hun opp uten å legge seg over skremmende mye. Jeg følte aldri noen tendens til å glippe med roret, og jeg skjønner poenget med designet av akterskeppet og det dype roret med god bredde langt ned. 
På høyde med Garten dreide vinden litt mer på NV og økte til en styrke jeg aldri har vært med på å seile i før. På vei frem til Agdenes var jeg nødt til å korrigere kursen ved å jibbe 4 ganger. Det var en nervepåkjenning å høre hvordan det smalt i genoan. Andre gangen prøvde jeg derfor en gjennomvindsvendning. Det var komplisert med bakking, og båten la seg ubehagelig mye over før den fikk fart i den nye fartsretninga. Tredje gangen jibbet jeg igjen, og i det seilet smalt ut i le så jeg noe svart fyke ut til begge sider fremme ved stagprofilen. Jeg ventet spent på at noe rart skulle skje, men båten seilte videre som om inget hadde skjedd. En til jibb som gikk overraskende greit, så var jeg på vei for halv vind ned mot Sivertsvika.
Etterhvert som jeg kom lenger inn i fjorden minket både sjø og vind. Det begynnte å ligne på forhold jeg har vært bort i før.
Typisk nok øket vinden på igjen i det jeg startet motoren og skulle gjøre klart for å gå i havn. Jeg gikk opp mot vinden, løsnet skjøtet og skulle til å rulle inn genoaen. Den satt bom fast. Jeg hadde regnet med at det ville gå tungt å rulle inn seilet i den kraftige vinden , så jeg tok i det jeg hadde. Så så jeg at tauet hadde kilt seg fast under rullen. Da var det frem på dekk og lirke løs linen og få den på plass i rullen. Motoren skreik i lufta og gurglet i vann ettersom de krappe bølgene heiset den opp og ned. Når jeg skulle rulle inn igjen kilte seg linen umiddelbart på nytt. Frem til rullen igjen. Det manglet noe i underkant av trinsen. Det var det jeg så fyke ut i jibben!
Da var det å løsne fallet og la seilet gå. I det jeg bakset med å få samlet sammen seil og skjøte mistet jeg sydvesten overbord. Motoren "Freddie" skjøttet seg eksemplarisk  gjennom disse kaotiske manøvrene, og tok meg også trygt i havn. Til min store glede kom en mann ned på brygga for å hjelpe meg med fortøyinga i den kraftige sidevinden.


Sivertsvika båtforening. Min favoritt blandt gjestehavner, men jeg må si at de har tapt seg værmessig siden sist jeg var her. Da var det 28 grader, sol og lett bris.


Tirsdag 16 juni seilte jeg hjem til Trondheim. Jeg avventet  godværet som skulle komme ved lunsjtider.  Formiddagen ble brukt på å rydde i båten, og på å lage en provisorisk reparasjon av rullen. Jeg skar ut et stykke plast fra et ødelagt støvbrett. Sammen med litt gaffateip lyktes jeg å få til en reparasjon som holdt for å rulle inn seilet igjen. Den gikk straks i stykker, så jeg visste at når genoaen var rullet ut, var den det til jeg tok den ned. Jeg fikk herlig frisk medvind hjem. Lange drag med frisk og konsentrasjonskrevende plattlens gjorde fremdriften optimal. 


Værskillet skapte et fantastisk lys over fjorden.


Jeg må oppsummere med at jeg har hatt en flott seilerie, med mange lærerike begivenheter, og sterke opplevelser.  

Her er en film satt sammen av kajakkturene jeg tok underveis:

onsdag 10. juni 2015

Seilferie

Årets seilferie 5-18 juni har begynnt! Noen dager før jeg skulle dra fikk jeg telefon om et "utpadlingslag" for padlekompisen min Trond. Han holder bryllypsfest sammen med sin kjære Synnøve den 27 juni, og i stedet for utdrikkingslag skal det arrangeres et utpadlingslag i form av turpadling rundt Smøla 12-14 juni. Perfekt! Det passer optimalt som kombinasjon med seilferien min. Da er planen å ankomme Straumen gjestehavn på Smøla torsdag 11 juni, delta i turpadling med Trond og co, og siden vende hjemover. Med denne planen i hodet seilte jeg ut fra Skansen den 5 juni. Her er et lite referat fra de første dagene:

Fredag 5 juni
Seiler ut fra Skansen i en lett bris. Været som er meldt er 9 grader og regn, så vi er glade for lettskyet oppholdsvær deler av turen.

"Vi" er sønnen min Eirik og jeg. Hyggelig med turkamerat de første dagene av seilasen! Seilinga er nydelig. Forholdsvis flatt vann og lett bris med noen drag opp i laber er forhold som passer min Västbris "Pärlan" perfekt. Etterhvert som vi nærmer oss Stadsbygd dør vinden ut, og vi får motorgang  siste strekket.


Gjestehavna på Stadsbygd

Det pleier å være skrotsykler til gratis utlån i gjestehavna. Denne servicen har tydeligvis opphørt, noe som førte til en dyp følelse av savn. Når vi hadde hentet oss fra den smellen tok vi en rolig spasertur i  nærområdet. 
Utpå kvelden blåste det opp fra øst/sydøst. Sjøen sto rett inn gjennom moloåpninga, og ga oss en urolig natt.


Lørdag 6 juni

Når vi våknet etter en natt med dårlig søvn pga bølgene, til en morgen med regn, vind og en temperatur på 7-8 grader, virket det mer fristende å skru på varmeapparatet og krype sammen med en bok i stedet for å gjøre båten seilklar. Når vi først satte i gang gikk allt veldig lett og fort, og snart satt vi ute på fjorden og frydet oss over herlig medvindsseilas opp mot Brekstad.


Eirik var rorsmann på mestparten av turen.

Regnet var ikke så massivt som det kunne se ut på værvarslet, og medbøren holdt seg, om dog av varierende styrke. Turen ble med andre ord finfin, og motoren ble ikke brukt før ved anløpet av Brekstad gjestehavn.


Brekstad i gråvær.

Rett før oss anløp en 42 fots Hallberg Rassy under svensk flagg. Besetningen på "Indian Summer" viste seg å være et pensjonistpar fra Bohuslänskusten som hadde kjøpt båten i Belgia og utstyrt den for langtur. De var på vei til Lofoten, og virket ved godt mot selv om de fortalte at de hadde hatt regn, lave temperaturer og kraftig vind på mestparten av turen så langt. Et inspirerende møte!

Eirik og jeg spanderte på oss restaurantmiddag før han takket for seg for denne gangen og tok hurtigbåten hjem til Trondheim.


Søndag 7 juni

Jeg kastet loss i 9-tiden, og fikk fin seilas i laber bris forbi Beian, Garten og Storfosna ut på Kråkvågfjorden. Vinden kom fra VNV, så det ble kryss nord for Leksa. Først når jeg la over på halv vind ned mot sundet mellom Leksa og øya Stora løyet vinden. Min Mercury "Freddie" fikk stå til tjeneste frem til Trondheimsleia. I leia fant jeg en flau vind fra øst. Medvinden ga litt fremdrift, og vanligvis ville jeg kost meg med det. Nå gikk motstrømmen stri i leia, og farten over grund var nesten lik null. I tillegg var regnet intenst, så det ble til å bruke litt mere bensin.


På plass i Sandstad gjestehavn blandt de andre småbåtene. ;-)

Innseilinga til Sandstad gjestehavn består av en utmudret kanal gjennom et grunnområde. Den er behørig merket med staker på begge sider. Desverre peker retningsviserne på noen av stakene feil vei, men jeg fulgte logikken i "korridorprinsippet" og det var heldigvis en suksess.


Maks stæsj - Supstuga, solcellepanel og kajakk.

Ut på kvelden letner været. Mens jeg står og ordner med båten hører jeg et kraftig plask. Ca 30 meter fra skrogsiden letter en svær havørn fra vannflata etter et mislykket fangstforsøk. 
Godt med en fottur etter en lang dag i sittebrønnen. Campingplassen har kro, så det ble restaurantmiddag i dag og gitt! 


Mandag 8 juni

På tide med padletur! En hjort står og vasker seg ubekymret ikke mer enn 40 meter unna hvor jeg passerer. Flotte dyr! (Og flåtte.) Jeg padlet til Sætra båtforening rett SV for Hestvika. Der gikk jeg i land og spurte en gaffeltruckfører om veien til Bunnprisbutikken som var min egentlige destinasjon. Den lå godt og vel halvveis på vei tilbake til Sandstad.
Da jeg hadde handlet, spist lunsj og gjort båten seilklar var det tid for et lite planleggingsmøte med meg selv. Fremfor meg på vei mot Smøla lå et langt strekk uten gjestehavner. De potensielle ankerplassene man kan lese ut av kartet er ukjente for meg. Værmeldinga har tatt en stygg vendning og lover vinder opp mot liten kuling fra SV tirsdag og onsdag. Fornuften sier; "seil til et skjermet område og ta noen padledager eller ligg i ro." Viljen sier; "jeg vil så gjerne være med på utpadlingslaget til Trond!"

Etter å ha fått anvist en god ankerplass ved kraftig SV av en lokal båtmann bestemmer jeg meg for å gi viljens plan et forsøk. Når jeg seiler ut i Trondheimsleia blir jeg møtt av en motbør av kraftigere styrke enn den på 6 m/sek som er spådd. Jeg tar et rev i storseilet og ruller inn litt av genoaen. Mens jeg basker meg frem i motvinden ringer Birgit og gir meg oppdatert værmelding. Det meldes opp i 14-15 m/sek i området hvor jeg skal seile ut mot Smøla.
Veien frem til ankerplassen den hyggelige mannen på Sandstad viste meg blir for drøy. Jeg velger å legge meg innenfor Taftøyan på fastlandssiden. Det ideelle vindmessig ville vært å legge seg lengst mot vest i bassenget som dannes innefor øyene. Ankerfestet ser tvilsomt ut, og privat bebyggelse og utlegg gjør det problematisk. Jeg velger å legge meg i området øst i bassenget hvor det er gode ankringsforhold. 


Ankerhavn innenfor Taftøyan, Hemne.

Ankerfestet virker bra, men vinden tar mer enn jeg forutså, så jeg blir liggende vaktsom og urolig på natten.


Tirsdag 9 juni

Etter værmeldinga fra Birgit regner jeg meg som værfast, og vil prøve å gjøre det beste ut av situasjonen ved å undersøke mulighetene for "konturpadling" langs land i området. Jeg begynner med å padle vestover mot Kjørsvikbugen for å føle på hvor tungt det er å padle motvind og ikke minst for å få medvind tilbake til båten.


Hvalross? Nei, det var bare en stein.

Vinden hadde løyet betraktelig fra dagen før, og det er bare på siste strekket frem til Kjørsvikbugen det er noe å jobbe med. Fin tur, spesiellt i skjærgården ved Taftøyan. Fikk se havørn på nært hold igjen. 


Fin kystpadling mellom holmer og skjær.

Jeg har lyst å fortsette padlinga i området øst for ankerplassen. Regner med at terrenget gir nok le til at det er greit å undersøke Mistfjorden. Når jeg har padlet et stykke østover fra Taftøyan tar vinden  seg kraftig opp. Jeg merker at vinden dreier langs land, og kommer i full styrke. Best å snu for ikke å risikere problemer med å komme seg tilbake til båten! Det blir lunsj i båten og nytt planleggingsmøte. Sjekker værmeldinga. 14 m/sek tirsdag, onsdag og torsdag! Båten vrir seg i vinden så det knaker i ankerlinen. Smøla kan jeg bare glemme, det sier seg selv. Her sitter jeg i en nydelig knipe. Jeg kjenner at jeg er nervøs for fortøyinga selv om ankeret virker som at det sitter bra. Klarer ikke å kvitte meg med følelsen av at noe kan ryke og båten fyke inn i fjærsteinene. Skal jeg sitte her på vakt i tre døgn og kun kunne padle småturer mot vindretninga? NEI! Jeg bestemmer meg for å gjøre båten seilklar og seile for bare genoa tilbake til Sandstad.

Det ble en frisk tur tilbake til Sandstad. Tok noen forsøksvis kontrollerte jibber underveis som jeg er glad og takknemlig for at genoaen tålte.

Fra Sandstad tok jeg hurtigbåten hjem til Trondheim. Trivelig å treffe familien noen dager før jeg fortsetter seilferien på fredag dersom værgudene vil....